| Avtor:

Z vlakom po Goričkem

Kaj lahko pričakujejo potniki, še posebej turisti, od goričke pokrajine, če si jo ogledajo nekoliko drugače – z vlaka? Lep sončen dan nas je zvabil na kratko popoldansko potovanje od Murske Sobote do Hodoša. Ob 3.15 uri smo se odpravili z murskosoboške železniške postaje, ki ji propadajoče sosednje zgradbe niso ravno v ponos, in se zagledali v zeleno pokrajino pred nami. Na koncu poti nas je ob 3.47 pričakala urejena hodoška postaja. 

Železniška postaja Murska Sobota

Neposredna železniška povezava med Slovenijo in Madžarsko je sicer oživela 16. maja 2001, ko sta jo na Hodošu uradno odprla slovenski predsednik vlade Janez Drnovšek in madžarski predsednik vlade Viktor Orban. Posodobljena proga dopušča hitrost vožnje do 160 km/h, vendar vozijo vlaki le do zakonsko predpisanih 100 km/h. Proga je sestavni del Slovenskega železniškega omrežja Koper/Sežana-Ljubljana-Pragersko-Hodoš in povezuje severno Italijo, luko Koper in Slovenijo s srednjo in vzhodno Evropo.

Največji objekt na slovenski strani proge je dvotirni predor Stanjevci, ki meri 320 metrov.

Med Madžarsko in Slovenijo je neposredna železniška povezava v preteklosti že obstajala. V letih 1906 in 1907, ko sta bili obe državi še del  Avstroogrske monarhije, je bila na odseku Murska Sobota-Šalovci-Zalalövő-Körmend zgrajena železniška proga, leta 1913 pa še podaljšana do Zalaegerszega.

Železniška postaja Hodoš – Hodos

Proga je bila lokalnega značaja, z mnogimi ostrimi zavoji, zato je bila vozna hitrost vlakov omejena na 60 do 80 km/h. Uradno je bila  proga zaprta leta 1968, čeprav promet po progi med državama že od konca druge svetovne vojne ni več potekal. V tem času se je ves promet med državama odvijal po Hrvaški prek mejnega prehoda Središče  ob Dravi-Čakovec, med republikama Slovenijo in Hrvaško ter Murakeresztúr-Kotoriba, med republikama Hrvaško in Madžarsko.

Aktivnosti za ponovno vzpostavitev železniške povezave so se pričele v 80. letih prejšnjega stoletja, vendar zaradi razpada tedanje Jugoslavije in nastanka samostojne države Slovenije do realizacije gradnje proge ni prišlo.

V Poročilu o revizijah gradnje železniške proge Zalalövő–Bajánsenye–Hodoš–Murska Sobota so še zapisali, da je povečanje prometnih tokov blaga v smeri JZ – SV Evrope je v začetku 90. let ponovno obudilo aktivnosti za gradnjo železniške povezave med republikama Madžarsko in Slovenijo. Najpomembnejši vir sredstev za financiranje investicije so bila v obeh državah najeta posojila, manjši delež potrebnih sredstev pa sta državi zagotovili v državnih proračunih. Madžarska stran je za financiranje približno desetine celotne vrednosti investicije uspela pridobiti sredstva pomoči Phare.

Predor v Stanjevcih (320 m)

Predor v Stanjevcih (320 m)

Končna vrednost investicije je na Madžarskem znašala 117,37 milijona evrov, v Sloveniji pa 107,96 milijona evrov. V Sloveniji je bil kilometer proge v povprečju zgrajen z nižjimi stroški (4,40 milijona evrov na kilometer proge) kot na Madžarskem (5,97 milijona evrov na kilometer proge). Zaradi nepredvidenih sprememb med izvajanjem investicije se je osnovna pogodbena vrednost v obeh državah povečala, predvsem v Sloveniji, kar za 42,7 odstotka.

Slovenskega in tujega turista prav gotovo ne bodo zanimali podatki o investicijah, še manj pa podatki o nedonosnosti slovenskih železnic. Zanimalo ga bo predvsem,  na kateri postaji mora izstopiti, da bo lahko zaužil dobro hrano, popil dobro kapljico, si ogledal naravne in kulturne znamenitosti in morebiti tudi prespal. Na gorički progi turist ne bo dobil teh informacij, tako da bo moral svoje potovanje načrtovati že prej.

Od Murske Sobote do Hodoša lahko izstopimo na naslednjih postajah: Puconci, Dankovci, Mačkovci, Gornji Petrovci in Šalovci.

Gorička pokrajina, ki ji v času hude gospodarske krize kaže zelo slabo, se bo, če bo želela preživeti, morala spoprijeti z inovativnimi projekti in veliko vlagati tako v gospodarstvo kot v turizem. Žalostna severnovzhodna slovenska pokrajina s svojim potencialom dobesedno kliče po novih investicijah, ki pa jih po nekaterih občinah in pri nekaterih posameznikih že lahko zasledimo.

Morda za na konec spodbuden podatek o cenah vozovnic. Če boste želeli z vlakom iz Murske Sobote do Hodoša, boste odrasli odšteli 2,44 evrov, mladi od 12 do 26 let 1,71 evra, otroci pa 1,22 evra.

 

no images were found

Foto: Dejan Š. in Tamara M.